Згідно з навчальним планом спеціальності 106 «Географія», 014.07 «Середня освіта (Географія)» з 19 травня по 29 червня 2025 року пройшла навчальна природничо-наукова практика в дистанційному форматі на платформах Zoom, Google Meet за допомогою месенджерів на кафедрі фізичної географії та картографії, кафедрі соціально-економічної географії і регіонознавства імені Костянтина Нємця та у змішаному форматі (безпечний простір Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна) для студентів 1 року навчання за освітньо-професійною програмою «Картографія, геоінформатика і кадастр», «Фізична географія, моніторинг і кадастр природних ресурсів», «Географія рекреації та туризму», «Географія. Природзнавство. Економіка. Туристська робота», «Економічна, соціальна географія та регіональний розвиток» на факультеті геології, географії, рекреації і туризму.
Під час гідрологічних досліджень на природних водних об’єктах, керівники практики (доц. Борисенко К.Б., ст. викл. Попов В.С.) віртуально ознайомили та навчили, використовуючи гідрологічні прилади (водний термометр, гідрологічні поплавки, білий диск для визначення її прозорості, шкала колірності, ехолот-картоплотер Lowrance Elite 7 ti, гідрологічні рейки, гідрологічна вертушка, аналітична лабораторія Tetra Water Test Set тощо), складати гідрологічні характеристики водних об’єктів за маршрутом та встановлювати динаміку гідрологічних процесів. Використовуючи аналітичну лабораторію Tetra Water Test Set проведене синхронне дослідження, а саме гідрологічні пости на природних водних об’єктів біля р. Івани та самої річки. Також студенти були ознайомлені з правилами безпеки під час польових видів практик. Досліджено територію проходження практики шляхом дешифрування космічних знімків середньої та високої роздільної здатності. Досліджено заплави за допомогою знімків з квадрокоптеру DJI Mavic 2 Pro, віртуально продемонстровано роботу ехолоту-картплотеру Lowrance Elite 7 ti на річці.
![]() |
![]() |
Під час геолого-геоморфологічних досліджень вивчалися процеси розвитку форм рельєфу на прикладі долини Сіверського Дінця, складався опис терас, балкової та яружної систем, аналізувалися умови їх утворення, історія розвитку та прогнозування динаміки.
Студенти вели індивідуальні щоденники відповідних розділів практики, проводили індивідуальні гідролого-геоморфологічні дослідження, складали гідрологічну характеристику окремого водного об’єкта та форми рельєфу, які знаходяться у безпосередній близькості до їх локації а спостереження були безпечними для життєдіяльності.
![]() |
![]() |
У межах цьогорічної польової практики студенти отримали унікальну можливість працювати з сучасними цифровими інструментами, які значно підвищили рівень польових досліджень. Зокрема, було впроваджено безкоштовне використання професійного геоінформаційного сервісу Mergin Maps, який забезпечив зручну та ефективну геоприв’язку об’єктів у реальному часі.
За допомогою мобільного застосунку практиканти фіксували координати об’єктів, класифікували їх, додавали текстові описи та фотоматеріали. Кожен студент мав змогу бачити результати своїх одногрупників, що сприяло обміну дослідницьким досвідом у розподіленій географії – від різних регіонів України до інших країн Європи.
![]() |
![]() |
Додатково, під час практики студенти опанували навички роботи з Google Earth – зокрема, для вимірювання морфометричних характеристик форм рельєфу та гідрологічних об’єктів. Вони навчалися визначати довжину, площу, протяжність водотоків, глибину ерозійних форм, аналізувати цифрові моделі рельєфу та здійснювати базовий геоморфологічний аналіз на основі супутникових зображень.
Такий інтегрований підхід не лише поглибив розуміння просторових процесів, а й сприяв формуванню у студентів практичних навичок роботи з ГІС та дистанційними методами досліджень, що відповідає сучасним викликам географічної науки та освіти.
![]() |
![]() |
Презентували свої роботи у вигляді РowerРoint і супроводжували власними коментарями. Усі завдання гідрологічного та геолого-геоморфологічного розділів були виконані у повному обсязі у дистанційному, синхронному, віртуальному форматах.
З 12 по 18 червня 2025 р. проводилися метеорологічний та топографічний розділи навчальної природничо-наукової практики у змішаному форматі.
Метеорологічна частина навчальної природничо-наукової практики проходила під керівництвом доцента Решетченко С.І., ст. викладача Дмітрієва С.С. на базі навчальної метеорологічної станції ВСП «Харківський природоохоронний фаховий коледж ОДЕКУ» та Харківського регіонального центру з гідрометеорології.
![]() |
![]() |
Студенти познайомилися з традиційним та сучасним обладнанням, автоматизованим місцем метеоролога та синоптика, з комплексом технічних та програмних засобів, що дозволяють проводити збір, обробку та реєстрацію фактичних даних. Також відвідали лабораторії моніторингу забруднення атмосферного повітря та поверхневих вод.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Розглянули основні задачі Української гідрометеорологічної служби, провели кодування результатів спостереження синоптичним кодом СК-01, обчислення часу на метеорологічних станціях, обробку приземної карти погоди та прогнозу погоди по місту Харків за допомогою карт погоди та метеограм метеостанції ННГБ «Гайдари».
![]() |
![]() |
До уваги студентів на топографічному розділі, який очолили доценти Шуліка Б.О. та Байназаров А.М., були представлені прилади для топографічних досліджень. Під час практики студенти мали можливість ознайомитись з приладами, їх можливостями, специфікою використання, проводити знімально-вимірювальні роботи та обрахунки польових журналів для теодолітної зйомки та нівелювання місцевості.
Польова практика вчить відповідальності, командній роботі, самостійності та критичному мисленню. Викладачі розповіли про можливості використання практичних знань у повсякденному житті та побуті. Саме під час польової практики багато хто остаточно переконується у правильності обраної професії.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |